PLANCTON
SMART CITY | VOX BALAENAE
El Ballet Contemporani Catalunya promou en coproducció amb l’ Ajuntament de Sant Cugat i en el marc de la 5ª edició del Dansa Metropolitana, un nou programa fruit de la unió de 2 projectes artístics impulsats per músics de primera línia: Patricia De No i Marcos Fernández-Barrero . Ambdós interessats per una nova companyia d’arrel catalana que porta a la nostra escena únicament creacions originals a partir propostes musicals que veuen en la dansa un gran al·licient per oferir un producte artístic diferent, genuí i d’avantguarda.
PLÀNCTON neix d’una inquietud avui desbordant per valorar els contrastos necessaris previs a una reflexió sobre l’anàlisi del món actual, en molts aspectes, antagònics amb l’origen de la vida mateixa. Un món actual globalitzat, on el crit de la natura i la preservació del medi ambient és aparentment contrari al benestar dels milions d’habitants del planeta.
Arriba un moment en que ens hem de plantejar dràsticament si podem gaudir de la vida i ser feliços tornant de nou als nostres orígens i plaers més bàsics o contemplatius, i si les noves tecnologies i els seus avenços exponencials haguts i per haver es poden posar al servei absolut d’aquest objectiu per assegurar la preservació de la vida al planeta sense destruir-lo o consumir-lo i esgotar els seus recursos naturals, ecosistemes i diversitat.
Smart City, es configura també com una gran estrena musical de la mà de Marcos Fernández-Barrero, pianista i compositor, becat al Premis Barcelona 2020, i que dramatúrgicament pren com a referència la Barcelona del dia d’avui a través de l’extrapolació dels patrons presents al Big Data o recopilació massiva d’informació que mostra el ritmefrenètic en el que vivim.
VOX Balaenae ens mostra l’estat del mar i la seva immensitat prenent com a leitmotiv el cant de la balena geperuda amb l’objectiu d’endinsar l’espectador en l’atmosfera blava i màgica de les profunditats marines.
Dos programes contrariats, que avui simbolitzen els extrems amb els que convivim i ens exigeixen obrir els ulls a la realitat que tenim davant nostre i abaixar els instints constants del consumisme d’una realitat virtual que ha obstruït els nostres sentits i valors autèntics.
El Ballet Contemporani ens mostra a través de la bellesa de l’art i una posada en escena captivadora, on 8 ballarins i 3 músics excepcionals volen transmetre un missatge esperançador a la vegada d’obrir-nos els ulls per adonar-nos que la felicitat neix de la força de la negativitat o l’amenaça, i que potser aquesta última és necessària per fer-nos adonar del que és realment important, valuós i necessari en les nostres vides.
FITXA ARTÍSTICA
Direcció Artística i coreografia: Miquel G. Font
Direcció musical: Patrica de No
Música
- Smart City: Marcos Fernández-Barrero (estrena exclussiva)
- Vox Balaenae: George Crumb
Formació musical: Patricia de No, flauta
Laia Puig, violoncel · David Casanova, piano
COPRODUCCIÓ
DANSA METROPOLITANA
SUPORT A LA CREACIÓ
AJUNTAMENT DE SANT CUGAT DEL VALLÈS
Durada: 60 minuts
PATRICIA DE NO | Direcció musical
La crítica internacional destaca la seva versatilitat i personalitat expressiva duent a de No a actuar a països com Espanya, França, Itàlia, Alemanya, Dinamarca, EUA, Xina, Finlàndia, Costa Rica, Colòmbia, i a ser convidada periòdicament en Festivals de Música i sales de concert d’Amèrica i Europa. Escollida pel Grup Freixenet com a imatge de la marca Elyssia és patrocinada en una gira internacional a Colombia i Anglaterra (2016-2019).
Ha actuat com a solista davant d’orquestres com la «Silesian Chamber Orchestra», «Praghe Virtuosi Chamber Ochestra», «Orquestra Simfònica de Medellin”, «Orquestra de l’Acadèmia del Gran Teatre del Liceu de Barcelona», “Orquestra Simfònica del Vallès”,”Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra», “OSSC», «Hungarian Virtuosi de Budapest” i ha treballat amb mestres com Sylvain Camberling, Bertrandde Billy, Sebastian Weigle, Michel Plasson, James Judd, Christopher Hogwood, J.L.López Cobos, Hänsjorg Schellenberger, M.Schneider, Lawrence
Foster, Liù Già i Jean Pierre Rampal.
Guardonada en diferents concursos nacionals i internacionals Espanya, Alemanya (Kuhlau Flute Competition) i Dinamarca (Carl Nielsen) el 1998 obté el Premier Prix de Flauta de Perfectionnement et Virtuosité del Cons.Sup.de Música de Ginebra, Suïssa, amb el mestre Maxence Larrieu.
MARCOS FERNÁNDEZ-BARRERO
Composició i dramaturgia Smart-City
Beques Premis Barcelona 2020
Nascut a Barcelona el 1984, Marcos Fernández es va graduar en piano per l’ESMUC, en composició al Royal Conservatoire of Scotland i d’un màster en composició al Royal College of Music de Londres. Es va formar principalment amb Rory Boyle i entre altres mestres també es troben Carles Guinovart, Xavier Boliart, Arnau Bataller, Mark Anthony-Turnage o Howard Shore, l’autor de la música d’El Senyor dels Anells.
Amb 36 anys ja ha rebut nombrosos premis tant a Espanya com a l’estranger, incloent el premi de la AEOS-Fundación BBVA 2017 o el Premi Francisco Guerrero de la SGAE. La seva obra s’ha programat a tot el món, destacant la Netherlands Philharmonic Orchestra, l’Orquestra Nacional de Malta, la Britten Sinfonia, la Sydney Contemporary Orchestra, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, l’Orquestra de el Principat d’Astúries, l’Orquestra Simfònica de Galícia, l’Orquestra de la Comunitat de Madrid, la Bilbao Orkestra Sinfonika i l’Orquestra Filharmonia de Galícia. Va ser compositor resident de la companyia Crea.Art Project per a la creació de la seva primera òpera ‘Noctum’ i va continuar amb una òpera sobre el món de el futbol i la Premier League, titulada ‘Miracle» i seguidament «The Soldier’s Return».
La seva música es distingeix per un ampli encreuament de tècniques i estètiques on conflueixen corrents moderns amb tendències del contemporani, el minimalisme, l’electroacústica, el folklore celta, el flamenco el jazz de forma versàtil tant en obra simfònica, així com en les seves tres òperes. Compositor en Residència d’institucions de Nova York o d’Itàlia així com d’un projecte de la Unió Europea col·laborant amb diversos països i orquestres, el Marcos va ser convidat també a formar part de la Royal Society of Arts de Londres, on va residir 12 anys. Allí va fundar el curs de composició de Trinity Music Academy.